Pàgines

dijous, 7 de juny del 2012

El dret a la ignorància, per als professors universitaris?

Totes les notícies sempre tenen múltiples lectures. Alguns mitjans catalans han presentat com un èxit el fet que el TSJC hagi rebutjat el recurs que volia presentat l’entitat Convivencia Civica Catalana en contra de l’exigència del nivell C de català als professors universitaris. I en aquest cas, millor que hagi estat rebutjat el recurs d’aquesta entitat nacionalista espanyola per excel•lència; però cal no oblidar que la Justícia se serveix d’aquest recurs de forma arbitrària, segons la conveniència política de cada moment. A les Illes, per exemple, l’Obra Cultural Balear també s’ha vist sovint desautoritzada per a intervenir en causes judicials en defensa del català.

En aquest cas, probablement els membres del TSJC són conscients que fa ben poc ells van fer el joc al Partit Popular en la seva croada contra la llengua catalana, i ara els era fàcil compensar-ho perquè ja saben que aquest tema de l’exigència del català als professors universitàries ja l’aturaran quan el partit ho cregui convenient. De tota manera, el que resulta interessant de la qüestió és el fet que hi hagi qui pretengui al•legar el dret a la ignorància precisament al col•lectiu de professors universitaris. No sembla pas desenraonat demanar els professors universitaris el mateix nivell de competència lingüística que es demana als mestres de primària. Quan un funcionari resulta ser un incompetent lingüístic no és només que sigui un individu poc capacitat professionalment, sinó que a més està negant el dret dels usuaris a relacionar-se amb normalitat amb l’administració.

En el cas dels professors universitaris passa exactament el mateix, perquè seran els seus alumnes els qui no podran exercir la seva llibertat d’opció lingüística. Però ja podem imaginar quina mena de professors deuen ser els qui al•leguen el dret a la ignorància! N’hi deu haver més d’un que deu sentir vergonya que algú pretengui impedir que els professors siguin professionals competents.