Pàgines

dijous, 3 de març del 2011

Traspàs de Rodalies? Va ser una broma

Una broma de mal gust, l’anunci que va fer el tripartit d’un suposat traspàs de Rodalies. Després de diversos incompliments, com a norma de la casa, finalment el Conseller Nadal anunciava el traspàs del servei de Rodalies, com si fos un gran èxit quan en realitat va ser un pura enganyifa. En realitat no es van traspassar ni les vies, ni les estacions, ni els trens ni el personal, sinó simplement la capacitat de fixar-ne les tarifes i canviar-ne el logotip. Però els qui ja en vam ser crítics en el seu moment, ens vam passar d’optimistes, perquè al final resulta que ni això.

Al Govern espanyol li costa molt poc de dictar normes i directrius que després han complir, i pagar els altres. Però és que tot just fa dos mesos que el Govern espanyol, així com el de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona van considerar que els tarifes dels transports púbics s’havien d’incrementar molt per sobre de L’IPC. I cal recordar que els mateixos socialistes l’any passat van apujar les tarifes de Rodalies, arreu de l’Estat, un 6%. Què els ha vingut, ara, que de cop desfacin una part del camí i sobtadament surtin amb aquesta urgència de rebaixar les tarifes. És evident que no tenen el més mínim interès en beneficiar els usuaris del servei de Rodalies, ja que des de fa molts anys han donat prioritat absoluta al TGV, tampoc respon a una voluntat de potenciar el transport públic, que fins ara han menystingut abocant-se a potenciar el transport privat per carretera, i incomplint a Catalunya amb els compromisos de noves inversions. Simplement, caminen sense rumb, improvisant a cada pas, ara amb la dèria de l’estalvi energètic. I aquests socialistes que haurien de sentir un mínim de vergonya per la seva actuació descaradament de dretes i sense cap mena de sentit, aquí encara tenen el desvergonyiment de simular escandalitzar-se perquè el Govern de CiU sigui reticent a rebaixar aquest 5% de les tarifes a Rodalies que hauria d’assumir el Govern de la Generalitat, amb unes finances assetjades des del poder central per tenir un dèficit excessiu.

Si aquell simulacre de traspàs de Rodalies que va pactar el tripartit va quedar reduït a les tarifes, els horaris i el disseny dels bitllets, el mínim que pot fer ara el Govern de la Generalitat és negar-se a obeir una directiva de l’Estat, simplement perquè no és de la seva competència. Els qui estan a favor del transport públic són aquells que ja es van oposar a les pujades absolutament abusives dels darrers anys, imposades pels socialistes, són aquells que han anat reclamant els reiterats incompliments del Govern espanyol pel que fa a les inversions en el servei de Rodalies i els que han denunciat que els diferents Governs espanyols hagin prioritzat el TGV a les xarxes de proximitat que utilitza la majoria dels ciutadans. Acceptar o no acceptar, ara, aquesta rebaixa no implica cap posicionament pel que fa al servei de Rodalies, on CiU i PSC-PSOE coincideixen plenament; només representa ajupir el cap una vegada més i renunciar a la nostra migrada autonomia. No té res a veure amb ser més o menys d’esquerres, sinó amb tenir un mínim de dignitat com a Govern del país.