Quan parlem del pèssim funcionament de les infrastructures a Catalunya, normalment anem a parar a la manca d'inversions per part de l'Estat en els darrers anys. Números canten, i sembla d'una evidència irrefutable. L'usuari, però, pot tenir-ne una altra perspectiva, si més no complementària. En el cas de l'aeroport, per exemple, hi ha un problema d'instal·lació, per suposat, des del moment que les dimensions reduïdes de l'aeroport de Barcelona en comparació amb el de Madrid, fa que tothom, treballadors i viatgers, s'hagi de moure en un ambient d'aglomeració i d'atapeïment insostenible. Però hi ha quelcom més.
Com si es tractés d'un servei de rodalies de RENFE, l'avió surt amb tota normalitat amb una hora de retard, les esperes i el desconcert a l'hora de recollir l'equipatge és exasperant, i les cues de gent reclamant maletes perdudes, inacabable. El caos sembla generalitzat i habitual. Aquí hi ha, també, un problema de gestió.
Jo no seria partidari de dubtar de la integritat psíquica dels responsables, ni de pensar que els màxims dirigents d'Aena o del Ministeri són tan irresponsables que desconeixen la situació. No es pot afirmar, doncs, que es tracta d'errors o d'incapacitat de gestió perquè seria excessivament insultant per als directius. M'inclino a pensar, per respecte a aquestes persones que tenen la responsabilitat de dirigir les diferents tasques de l'aeroport, que tenen ordres de fer-ho així, que hi ha la voluntat de mantenir una situació de caos permanent per tal que sigui percebut com a normal per als usuaris.
Altrament, si hi hagués la més mínima voluntat de resoldre o d'alleugerir el caòtic funcionament de l'aeroport, només caldria nomenar algú per a dirigir-lo, encara que fos algú sense cap experiència i que no hagués superat els estudis primaris. O millor encara, el primer pas seria treure les persones que tenen encomanada la feina de crear i de mantenir el caos. Sense direcció, només per iniciativa, sentit comú i criteri dels mateixos treballadors, segur que el funcionament ja milloraria de forma considerable.