Pàgines

dimecres, 6 de març del 2013

El cava com a exemple

No és la primera ni serà la darrera vegada. Els nacionalistes espanyols, quan se senten agredits per la sola existència de persones i pobles que no comparteixen el seu ideal d’Espanya, recorren a tota mena de guerra bruta, de xantatge i de violència. I una d’aquestes reaccions tan poc democràtiques acostuma a ser la del boicot als productes catalans. Un boicot que, com que ells ja deuen ser conscients que és impossible fer-lo de forma generalitzada, concentren en un àmbit tan concret o simbòlic com és el cava. I ara sembla que hi tornen.

Ben mirat, és força ridícul que sintetitzin tot el que representa una agressió a Catalunya amb un boicot a un sector de l’economia tan específic i que, malgrat la seva importància , no deixa de ser un tema menor en el conjunt de l’economia catalana. Suposo que hi deuen veure l’aspecte simbòlic del cava relacionat amb les celebracions i els brindis. Com en tots els productes, és possible que algú, en algun moment faci una opció ideològica, però és evident que la immensa majoria acaben decidint consumir en funció del preu i de la qualitat del producte. I la proposta dels nacionalistes espanyols de fer boicot al cava, implica animar la gent perquè begui algun dels caves que es fabriquen a Espanya o passar-se directament al cava francès. Per a la majoria, que no poden pagar habitualment un cava francès, vol dir haver de conformar-se amb sub productes que no tenen res a veure amb el cava català; a més de ser nacionalistes radicals han de tenir mal gust per seguir el boicot. Evidentment, aquest boicot sí que el podran fer els dirigents del Partit Popular amb la mar de sobres Bàrcenas que tenen acumulats, i que els pot permetre beure xampany francès. No deuen tenir en compte, però, que alguns o força dels dirigents i propietaris de les grans marques de cava de casa nostra són militants o simpatitzants del mateix PP. Ja m’imagino l’Alícia dient als Freixenet i Raventós que per a aturar el procés sobiranista han de fer-se ells mateixos boicot als seus productes.

Però, està clar. Això dels boicots tampoc acaba de funcionar mai del tot. Segons les dades que la premsa de Madrid airejava amb satisfacció, la venda de cava a Espanya ha caigut un 6%. Una xifra dolenta evidentment per als cavistes, però no pas exagerada i que tampoc es pot atribuir del tot al boicot, ja que és el consum en general el que ha caigut per culpa de la crisi i de les polítiques del Govern espanyol. Més amb lletra petita, però, havien de reconèixer que, malgrat tot, les vendes del cava s’havien incrementat gràcies a les exportacions. Aquest és el viratge que han d’anar fent tots els sectors productius de Catalunya: Espanya ha de ser un mercat més dins de les polítiques d’internacionalització de les nostres empreses.