Hores d’ara,
hauríem de poder afirmar sense por que la
Via Catalana és tot un èxit. Tot un èxit
aconseguir que una acció com aquesta hagi centrat l’atenció de la societat
catalana, que els partits catalanistes l’hagi recolzada i se la sentin seva
sense cap intenció de capitalitzar-la, que el Govern de la Generalitat s’hagi
hagut de plantejar si hi havia de participar institucionalment, que al sí del
PSC s’hagin produït els debats més encesos, i que els enemics de Catalunya
també s’hagin hagut de posicionar encara que sigui amb una cadena alternativa o
invocant perquè algú trobi la manera de prohibir-la.
Es podrà
discutir si és correcte o no la decisió del President Mas de no assistir-hi,
argumentant la necessitat de preservar la imatge institucional, però en
qualsevol cas tampoc és tan rellevant perquè tothom sap, i així el Govern ho ha
reiterat, que té tot el seu suport. Si sovint diem que és la iniciativa de la
societat civil la que ha empès els nostres polítics i les nostres institucions
a emprendre el procés sobiranista, i la que ha de continuar pressionant per tal
que el procés ni flaquegi ni tingui marxa enrere, és de bona lògica pensar que
també en aquesta acció tot el pes i el protagonisme ha de recaure en la
societat civil. La recepció que el President farà el mateix dia 11 als
organitzadors de la Via
Catalana ja té aquesta voluntat d’encoratjar la iniciativa
des de la màxima institució de Catalunya, la qual s’ha de sentir cada vegada
més compromesa amb la voluntat que li expressa la ciutadania. Són molts els
assajos que ja s’han fet arreu del país durant aquest estiu, accions més
modestes en tota mena de pobles i ciutats que han permès la participació de
molta gent i accions més espectaculars per l’indret on s’han realitzat o per
les persones que n’han format part, a Catalunya però també a l’exterior. Diríem
que ara ja només resta la foto final.
Semblen
oportunes les crides a cobrir aquells trams que a dia d’avui encara presenten
buits importants, i esperem que s’acabin cobrint el dia 11 de setembre. Però,
tampoc caldrà que ens hi obsessionem si la cadena humana no arriba a travessar
literalment tot el territori; la complexitat de l’organització d’una acció
d’aquesta mena segurament farà que la cadena físicament quedi trencada en algun
tram, alhora que en d’altres la gent hi sigui més atapeïda del compte o es
facin giragonses com les de la ciutat de Barcelona que ocupen molts
participants. L’èxit de la cadena no dependrà de la mancança concreta en algun
tram, sinó de la mobilització i conscienciació que ja ha assolit la iniciativa.
La Via Catalana
ja és, hores d’ara, tot un èxit.