L’empresa Ryanair manté el pols amb la Generalitat. S’acusen mútuament d’incomplir els acords signats amb l’anterior Govern, i potser no val la pena entrar en el detall de la disputa. El cert és que l’empresa irlandesa demanar més subvencions per a volar des de Girona, i la Generalitat sap que ha d’apurar-ho al màxim si vol ser conseqüent amb la seva política de retallades i ajusts pressupostaris, malgrat que aquest és un aeroport estratègic per al turisme.
Mirant l’historial de l’empresa, amb mil litigis oberts amb administracions d’arreu d’Europa, es pot ben dir que ja forma part de la seva política empresarial: Buscar un aeroport petit, ocupar-hi una posició dominant fins a fer-se imprescindible, i aleshores recórrer a l’extorsió i el xantatge d’abandonar les instal·lacions si no es satisfan els seus desitjos. La companyia sap que, precisament perquè estem en temps de crisi, la Generalitat ho tindrà més malament per a justificar un trencament dels pactes per a subvencionar la companyia, donat que la marxa sobtada de Ryanair de Girona pot afectar greument el turisme de la Costa Brava. I d’això es valen. El sector turístic ja ha començat a pressionar la Generalitat perquè pagui el que faci falta per a no perdre el turisme que els feia arribar l’aereolínia. Però, tant li fa; perquè, com en els típics casos d’extorsió, si la jugada els surt bé i aconsegueixen un bon pessic de l’administració, res no els impedirà repetir la història. Diran que és una qüestió d’oferta i demanda; i la seva posició dominant fa que tinguin una forta demanda i per tant hi poden posar preu.
Una primera reacció podria ser senzillament engegar-los a pastar fang i afanyar-se a buscar altres companyies que vulguin cobrir el buit que deixaria Ryanair. Però això no és fàcil si no s’està disposat a subvencionar igualment una altra companyia i, a més, pot portar el seu temps amb els perjudicis immediats per al sector turístic però també empresarial i de serveis de les comarques gironines. ¿Però tindria explicació que els diners que s’escatimen i es retallen a la sanitat i a l’ensenyament públics anessin a parar a subvencionar una empresa privada? Potser algú dirà que aquesta mena de subvencions són necessàries en la mesura que beneficien un sector tan important com el turístic. Aleshores, no hauria de ser aquest sector que en rep els beneficis el que hauria de subvencionar la companyia que els porta els clients?
Mirant l’historial de l’empresa, amb mil litigis oberts amb administracions d’arreu d’Europa, es pot ben dir que ja forma part de la seva política empresarial: Buscar un aeroport petit, ocupar-hi una posició dominant fins a fer-se imprescindible, i aleshores recórrer a l’extorsió i el xantatge d’abandonar les instal·lacions si no es satisfan els seus desitjos. La companyia sap que, precisament perquè estem en temps de crisi, la Generalitat ho tindrà més malament per a justificar un trencament dels pactes per a subvencionar la companyia, donat que la marxa sobtada de Ryanair de Girona pot afectar greument el turisme de la Costa Brava. I d’això es valen. El sector turístic ja ha començat a pressionar la Generalitat perquè pagui el que faci falta per a no perdre el turisme que els feia arribar l’aereolínia. Però, tant li fa; perquè, com en els típics casos d’extorsió, si la jugada els surt bé i aconsegueixen un bon pessic de l’administració, res no els impedirà repetir la història. Diran que és una qüestió d’oferta i demanda; i la seva posició dominant fa que tinguin una forta demanda i per tant hi poden posar preu.
Una primera reacció podria ser senzillament engegar-los a pastar fang i afanyar-se a buscar altres companyies que vulguin cobrir el buit que deixaria Ryanair. Però això no és fàcil si no s’està disposat a subvencionar igualment una altra companyia i, a més, pot portar el seu temps amb els perjudicis immediats per al sector turístic però també empresarial i de serveis de les comarques gironines. ¿Però tindria explicació que els diners que s’escatimen i es retallen a la sanitat i a l’ensenyament públics anessin a parar a subvencionar una empresa privada? Potser algú dirà que aquesta mena de subvencions són necessàries en la mesura que beneficien un sector tan important com el turístic. Aleshores, no hauria de ser aquest sector que en rep els beneficis el que hauria de subvencionar la companyia que els porta els clients?