Entenc que el
President de la
Generalitat , per raó del seu càrrec, fos present en l’acte de
l’Església Catòlica en què es beatificaven centenars de víctimes de la barbàrie de la guerra. El
que no poden dir els seus organitzadors és que aquest fos un acte estrictament
religiós, apolític, i molt menys qualificar-lo de “Festa de la reconciliació”.
La data, l’endemà del 12 d’octubre, no havia pas estat escollida a l’atzar, i
l’oblit deliberat de les víctimes del franquisme tampoc era innocent. De fet,
sectors de la pròpia església no combregaven amb aquestes rodes de molí i
reclamaven un altre tipus de gestos a la jerarquia catòlica.
A part del
reconeixement que caldria esperar dels errors comesos per l’Església Catòlica
en posicionar-se al costat del bàndol més cruel, més sanguinari i més allunyat
de l’esperit evangèlic, com era el franquisme, la mateixa presentació que es va
fer dels fets ja denota una absoluta manca de voluntat de reconciliació i de
demanar perdó per la seva col·laboració amb els fascinerosos. És evident que en
tota guerra es produeixen excessos, i que en la Guerra Civil espanyola es van
descontrolar grups extremadament i injustament violents, també en el bàndol
republicà. Però d’aquí a presentar en bloc, sense considerar les
particularitats individuals, com a beats i màrtirs de l’Església, a totes
aquelles víctimes, hi pot anar un bon tros. D’una banda, caldria no oblidar que
l’Església com a organització sí que es va posicionar en la guerra a favor dels
qui s’havien revoltat contra la democràcia, dels qui decidiren prendre les armes i no estalviar crims de cap mena per a aconseguir els seus objectius polítics, i per tant l'Església no es podia considerar
neutral en el conflicte; de manera que l’Església, en el seu conjunt, era vista
com a col·laboradora del feixisme. Així, molts religiosos van ser víctimes de
la decisió presa pels seus superiors, enfront de la qual ben pocs s’hi van
revoltar tot i veure que era un posicionament estrictament partidista i no pas
per motivacions de fe.
De ben segur que
molts d’ells, personalment, no havien fet cap acció concreta en contra de la
legitimitat democràtica, però també n’hi va haver que sí que tenien actituds
col·laboracionistes. I una beatificació massiva, sense considerar ni el paper
global de l’Església en la
Guerra ni les circumstàncies particulars de cadascuna de les
víctimes, és una versió absolutament esbiaixada, de marcada significació
política, gairebé de reivindicació del seu paper al costat del franquisme, i en
definitiva un gest que no té res de reconciliació i molt menys de reconeixement
dels seus errors, que també van contribuir a la barbàrie de la qual aquest
“beats” en van ser víctimes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada